در حال بارگذاری ...
  • بینش سیاسی، مهمترین ویژگی فرد اصلح در انتخابات هفتم اسفند 94


    یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی در ایران به طور قطع، انتخابات پیش رو در هفتم اسفند سال جاری است؛ انتخاباتی که به واسطه آن مردم به نامزدهای منتخب خود برای ورود به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی رای خواهند داد.

    اما این‌بار، مردم در حالی به پای صندوق‌های رای می‌روند که در بعد بین‌المللی، با تحولات سریع منطقه و دشمنی‌های پنهان (عملیات روانی، جنگ نرم و ...) و آشکار کشورهای قدرت‌طلب و فزونی‌خواه فرا منطقه‌ای و برخی عمال منطقه‌ای آنها مواجه‌ایم. شرایط فعلی امت اسلام به طور عام و جامعه شیعیان به طور خاص، با مسائل بسیار پیچیده و بی‌سابقه‌ای روبرو شده و دشمنان، شیاطین، مستکبرین و ایادی آنها با تمام توان به ضدیت با یکی از معدود پایگاه‌های باقی‌مانده در مقابله با کفر و شرک و جور به میدان آمده‌اند.

    از سوی دیگر، در بعد داخلی این اولین انتخاباتی است که پس از اجرایی شدن برجام در میهن اسلامی‌مان برگزار می‌شود. بسیاری از آگاهان سیاسی بر این باورند که پس از توافق ایران با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود، استکبار با ناامیدی از احتمال موفقیت فاز نظامی و سخت، به عملیات نفوذ و رخنه در حاکمیت و استحاله انقلاب و اصول عقیدتی آن روی آورده است.

    با عنایت به موارد فوق، مسئله انتخاب فرد اصلح از اهمیت و حساسیتی فوق‌العاده نسبت به انتخابات پیشین برخوردار شده و به نظر می‌رسد به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی دلسوزان نظام و افرادی تبدیل شده که «خواهان استمرار امنیت ملی، افزایش عزت ملی و تضمین پیشرفت و حرکت روبه‌رشد کشورند.» پس اکنون با این سوال مهم روبرو هستیم که ویژگی‌های عمده فرد اصلح را چگونه باید شناخت؟ در پاسخ می‌توان گفت چنانچه برای انتخاب کاندیدای اصلح معیارهای حقیقی و لایتغیری در دست داشته باشیم، تطبیق وضعیت نامزدهای نمایندگی با این معیارها کار چندان مشکلی نخواهد بود.

    آنچه که مسلم است مردم هر کشوری، با توجه به پیشینه فرهنگی و عرف رایج خود معیارهای انتخاب نمایندگان مورد نظر را تعیین می‌کنند. در این میان، ما مسلمانان و به ویژه شیعیان، در کنار دانش، آگاهی و بینش سیاسی امروزی خود، به گنجینه ارزشمند و کاملی از کتاب، سنت و سیره ائمه اطهار (ع) در مسائل سیاسی – به ویژه در مسئله بیعت و ویژگی حاکمان- دسترسی داریم که می‌توان با مطالعه و اندیشه در آن، به سنجه‌هایی قطعی در رابطه با ویژگی‌های اصلی فرد اصلح برسیم. در قرآن کریم، در آیات متعددی به برخی از ویژگی‌های افراد اصلح و شایسته اشاره شده است؛ ویژگی‌هایی همچون:

    • ایمان و تقوا [سوره حجرات، آیه 13].[1]
    • ولایت‌پذیری [سوره حجرات، آیه 1].[2]
    • علم و آگاهی (برتری از نظر علم و عمل) [سوره بقره، آیه 247].[3]
    • وفای به عهد [سوره صف، آیه 2].[4]
    • داشتن سابقه (جهادی) [سوره نساء آیه 95، سوره واقعه آیه 10].[5]
    • رسیدگی به محرومین جامعه [سوره انسان، آیه 8].[6]
    • امانتداری [سوره نساء، آیه 58].[7]
    • مایوس شدن دشمنان از انتخاب وی [سوره مائده، آیه 3].[8]
    • شجاعت و شهامت [سوره احزاب آیه 39، فتح آیه 29].[9] و[10]

    از دیدگاه عقلی و دینی، فقدان هریک از ویژگی‌های فوق می‌تواند شخص را از حوزه شایستگی برای احراز مقام نمایندگی خارج سازد. در وضعیت خطیر کنونی نیز و «بر اساس منطق اسلام، در کارگزاری حکومتی، کارآیی به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است که کارگزار دارای بینش و آگاهی دقیق سیاسی باشد تا مغلوب و فریفته دیگران نشود و در اداره امور کشور، و رتق و فتق امور مردم فریب نخورد و بتواند جامعه اسلامی رابه بالاترین درجه کمال برساند؛ به طوری که امام علی (ع) نیز می‌فرماید: آفت کارگزاران ناتوانی در [بینش] سیاسی است[11] و نیز: کسی که در سیاست کوتاه [فکر] باشد، ریاستش اندک خواهد بود.»[12] و [13]

     

     


    [1] - "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ."

    [2] -  "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ."

    [3] - "وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنَّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتی‏ مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ."

    [4] - "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ."

    [5] - "لا یَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً وَ کُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَی الْقاعِدینَ أَجْراً عَظیماً." و "وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ."

    [6] - "وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً."

    [7] - "إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً."

    [8] - "حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ."

    [9] - "الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ حَسیباً." و "مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا."

    [10] - همچنین برای مطالعه بیشتر در این زمینه رجوع شود به: "ملاک و معیار های اصلح گزینی از دیدگاه قرآن چیست؟" به قلم جعفر غیابی، منتشر شده در بیست و یکم بهمن 94 در پایگاه خبری تحلیلی میانا و نیز: "نماینده اصلح کیست؟!" منتشر شده در پایگاه اینترنتی تابناک، مورخ یازدهم اسفند 1390.

    [11] - آفة الزعماء ضعف السیاسة.

    [12] - من قصر عن السیاسة صغر فی الریاسة.

    [13]- برگرفته از مقاله " سلوک سیاسی و اجتماعی مبلغان" در آدرس اینترنتی زیر:

    http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/2689/3833/29327/سلوک-سیاسی-و-اجتماعی-مبلغان/?SearchText=نماینده اصلح از دیدگاه قرآن&LPhrase=

     




    نظرات کاربران


شماره تماس: ۸۸۱۷۷۶۶۲-۰۲۱
شماره پیامک: ۳۰۰۰۵۲۲۵
infobashgahbaran.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به باشگاه باران می باشد. ©       طراحی و اجرا سورنتال